close
تبلیغات در اینترنت
درس آزاد فارسی پنجم فرهنگ بومی

کانال تلگرام معلم یار ویژه ی سال تحصیلی 97-96

تمامی مطالب رایگان و ویژه ی سال 96 - آپدیت روزانه مطالب

نمونه سوالات , پیک های آینه , طرح درس , کاربرگ , درسنامه , جزوه و ...

@MoallemYarIR| @MoallemYarIR1| @MoallemYarIR2| @MoallemYarIR3|
@MoallemYarIR4| @MoallemYarIR5| @MoallemYarIR6| پیک آدینه کانال تلگرام معلم یار ویژه ی سال تحصیلی 97-96 کانال تلگرام معلم یار ویژه ی سال تحصیلی 97-96 کانال تلگرام معلم یار ویژه ی سال تحصیلی 97-96 کانال تلگرام معلم یار ویژه ی سال تحصیلی 97-96 کانال تلگرام معلم یار ویژه ی سال تحصیلی 97-96 کانال تلگرام معلم یار ویژه ی سال تحصیلی 97-96

نمونه سوالات ابتدایی

,

درس آزاد فارسی پنجم فرهنگ بومی,نمونه درس آزاد پنجم ابتدایی,درس آزاد فارسی پنجم دبستان فرهنگ بومی,درس ازاد فرهنگ بومی ششم,درس ازاد پنجم ابتدایی فرهنگ بومی 2,درس ازاد کلاس ششم,فرهنگ بومی ۲,درس آزاد فارسی ششم ابتدایی درس 13,درس آزاد فرهنگ بومی 1,پایه پنجم ابتدایی,فارسی پنجم ابتدایی,فارسی ششم ابتدایی,کانال تلگرام پایه پنجم ابتدایی,درس ازاد پنجم ابتدایی موضوع بهداشت,درس آزاد پنجم ابتدایی فصل بهداشت,درس ازاد پنجم ابتدایی درمورد بهداشت,درس ازاد پنجم دبستان در مورد بهداشت,درس آزاد پنجم دبستان فرهنگ بومی,

دسترسی به مطالب سایت بصورت طبقه بندی شده

درس آزاد فارسی پنجم فرهنگ بومی

مطالب مرتبط با این پست: سایر مطالب سایت 6Paye,

درس آزاد فارسی پنجم فرهنگ بومی

,نمونه درس آزاد پنجم ابتدایی,درس آزاد فارسی پنجم دبستان فرهنگ بومی,درس ازاد فرهنگ بومی ششم,درس ازاد پنجم ابتدایی فرهنگ بومی 2,درس ازاد کلاس ششم,فرهنگ بومی ۲,درس آزاد فارسی ششم ابتدایی درس 13,درس آزاد فرهنگ بومی 1

سلام دوستان و همکاران محترم پایه پنجم ابتدایی (دبستان)

در این پست از سایت 6Paye برای شما عزیزان , چند سری نمونه رس آزاد برای فارسی پنجم ابتدایی و آماده کردیم

امیدواریم مورد استفاده شما عزیزان قرار بگیره

فــدا

کانال تلگرام پایه پنجم ابتداییدرس آزاد فارسی پنجم فرهنگ بومی

تولید درس آزاد -- {@MoallemYarIR}.pdf

درس آزاد دکتر حسابی -- {@MoallemYarIR}.pdf

درس آزاد شهادت -- {@MoallemYarIR}.pdf

درس آزاد صفا شهر -- {@MoallemYarIR}.pdf

درس آزاد فارسی ششم -- {@MoallemYarIR}.pdf

درس آزاد فارسی پنجم فرهنگ بومی -- {@MoallemYarIR}.pdf

درس آزاد فارسی پنجم کردستان -- {@MoallemYarIR}.pdf

طراحی آموزشی درس آزاد فارسی پنجم -- {@MoallemYarIR}.pdf

نمونه درس آزاد فارسی -- {@MoallemYarIR}.pdf

نمونه درس آزاد نوشتاری -- {@MoallemYarIR}.pdf

 


 

 

درس آزاد فارسی ( دوازدهم ) پایه ی پنجم

به نام یزدان پاک

درس دوازدهم ( آزاد ) – پایه ی پنجم ابتدایی – قسمت فرهنگ بومی و محلّی

بازی های بومی و سنتی میراثی از گذشته

در لغت نامه های فارسی بازی به سرگرمی، مشغولیت ، تفریح ، لعب ، کار، ورزش و فریب معنی شده است. زیست شناسان و روان شناسان نیز در مورد بازی نظرات مختلفی را ارائه داده اند   و براین باورندکه علاقه ی انسان به بازی به کنجکاوی وی درکشف و شناخت محیط اطراف  ارتباط دارد و روان شناسان نیز می گویند نیاز انسان به بازی در حقیقت مصرف انرژی نهفته       در وجود اوست و البته جامعه شناسان نیز بازی را وسیله ای برای تمرین انسان در زندگی اجتماعی توصیف می کنند .

برخی نیز بر این باورند ، بازی خود هنری است که ناشی از فرهنگ و آداب و سنن هر جامعه   می باشد .

 اگر بخواهیم به این مقوله ، عمیق تر بنگریم ، باید بگوییم که بازی همه نظرات و تعاریف فوق را دربرمی گیرد .

درکشورپهناور ایران که از تنوع اقلیمی و قوم و قبیله ای خاصی برخوردار است

انواع بازی و سرگرمی رواج داشته و دارد . این بازی ها درمراسم عروسی ، قبل و بعد از آغاز کاشت و برداشت محصولات کشاورزی  و شب نشینی ها …اجرا می شده است .

این که بازی ها از چه زمانی و مکانی آغاز شده اند اطلاع دقیقی در دست نیست ولی از      نوشته ها ، کتیبه ها و نقوش غارها و دیوارها چنین استنباط می شود که بازی ها درحقیقت نوعی سخن گفتن ، انتقال اطلاعات و معلومات ، ایجاد و حفظ  آمادگی جسمانی برای جنگ ها ، ایجاد سرور ونشاط و  شکرگذاری به درگاه خداوند بوده است . بازی ها ویژگی های خاص خود را دار هستند که می توان به ابزار ، امکانات مکان ، گستره  ، سن و جنسیت بازی اشاره کرد.

یکی از بزرگ ترین دغدغه ی انسان عصر حاضر به ویژه در کشور ما ، چگونگی پر کردن اوقات فراغت است .

 همه ساله به ویژه در ایام تابستان دستگاه های اجرایی بسیج می شوند تا زمینه ی پر کردن اوقات فراغت میلیون ها دانش آموز را کهتنها به برپایی کلاس های درسی ، علمی و هنری محدود می شود و نزد نوجوانان و جوانان چندان جایگاهی ندارد فراهم کنند . جاذبه نداشتن برنامه های اوقات فراغت دیکته شده و فاقد روح شادی و نشاط ، عدم وجود امکانات و شرایط لازم  برای گذران اوقات فراغت ، نبود شناخت  اقشار مختلف نسبت به فرهنگ ،  آداب و سنت های گذشته و بازی ها وباعث شده است  تا اوقات فراغت بسیاری از جوانان  و حتی بزرگ سالان به بطالت بگذرد .در این بین نهادهای فرهنگی و ورزشی مثل فرهنگ  و ارشاد اسلامی ، صدا و سیما ، تربیت بدنی ، میراث فرهنگی ، ایرانگردی و جهانگردی  و جهاد کشاورزی نقش بسزایی در شناساندن بازی به مردم دارند.
برگزاری جشن های خرمن، جشن مهرگان، بیس شیش عید ماه و…تولید برخی برنامه های محلی از جمله این فعالیت هاست . برای مثال در استان مازندران تاکنون حدود  ۱۴۷ بازی شناسایی      شده است.
این بازی ها از نظر مکان اجرا ۹۱ بازی در فضای باز( مانندمیادین روستا، زمین های کشاورزی      و دامنه ی کوه و جنگل) و ۳۲ بازی در فضای بسته (مانند اتاق ) انجام می گیرد .هم چنین       ۱۱۳ بازی صرفاً حالت بازی سرگرمی و بقیه نمایشی – ورزشی و .. می باشد.                            یکی از ویژگی های مهم بازی های محلی و بومی ، استفاده از ابزار  و امکانات محل زندگی و عدم نیاز به تجهیزات و اماکن خاص است.
عمده امکانات و ابزار مورد نیاز بازی ها شامل چوب، خاک ، سنگ ، پارچه ، استخوان طناب ، توپ ، کلاه ، کمربند ، شلاق ، گردو ، سیب ، پرتقال و…می باشد  .  دیگر این که برای هر گروه سنی      بازی های خاصی وجود دارد.

درست و نادرست :

1-     انسان برای پر کردن اوقات فراغت هیچ دغدغه ای ندارد . (             )

2-     ابزار ، امکانات مکان ، گستره  ، سن و جنسیت از جمله ویژگی های خاص بازی هستند . (            )

3-     چوب ، سنگ ، طناب و ... از جمله وسایل بازی هستند . (                  )

درک مطلب :

1-     نظر روانشناسان و زیست شناسان در مورد بازی چیست ؟ ( در یک سطر نوضیح دهید . )

 2-   گنجاندن برنامه های تابستانی ، در چه مورد به ما می رسد ؟

3-  دو مورد از نهادهایی که در امر بازی نقش دارند را نام ببرید .

 4-     ................................................................................................. ؟

دانش زبانی ؛ « واج آرایی »

واج‌آرایی تکرار یک یا چند واجصامتیا مصوتدر شعریا در نثر است ، که در کلمه‌های یک مصراع      یا بیت به گونه‌ای که آفریننده موسیقی درونی باشد و بر تأثیر شعر بیفزاید .موسیقی برخاسته از واج‌آرایی صامت‌ها عموماً محسوس‌تر از موسیقی‌است که از واج‌آرایی مصوت‌ها ایجاد می‌شود . با این حال مصوت‌ها نیز تأثیر خاصی در واج‌آرایی داشته‌اند ؛           قدما تکرار مصوت (-ِ) را تتابع اضافات می‌نامیده‌اند و چنین می‌پنداشتند که مانع روشنی و رسایی   سخن است در حالی که امروزه در ادبیات بر این باورند که این تکرار و همچنین تکرار مصوت «اُ» موسیقی بیت را بیشتر کرده و بر ثاثیر کلام می‌افزاید؛ مانند این بیت از سعدی:

خواب نوشین بامداد رحیل        بازدارد پیاده را ز سَبیل

همچنین یکی از زیباترین نمونه‌های حس‌آمیزی را در این بیت حافظ می‌توان دید:

از صدای سخن عشق ندیدم خوش‌تر       یادگاری که در این گنبد دوّار بماند

در این بیت علاوه بر تکرار واج «س» در مصرع اوّل و واج «د» در مصرع دوم ، نکته دیگری که به واج‌آرایی زیبایی دوچندانی بخشیده است ، بردن ذهن خواننده با تکرار واج «د» به حال و هوای اماکن گنبدی شکل و پیچیده شدن و بازتاب صدای ضرب و آلات موسیقایی چون دف است.
نغمۀ حروف

وقتی واج‌آرایی بیانگر و یا یادآور صدای خاصی در طبیعت باشد، به آن نغمۀ حروف گفته می‌شود[۱]؛ مانند این شعر از فردوسی:

بر او راست خم کرد و چپ کرد راست

خروش از خَم چرخِ چاچی بخاست

در این شعرِ منوچهری واج «خ» و «ز» تکرار شده‌است. واج «خ» یادآور خرد شدن برگ پاییزیِ درختان در زیر پاست:

خیزید و خز آرید که هنگام خزان است     باد خنک از جانب خوارزم وزان است

پانویس

    «مقاله‌ای از دکتر خانلری به مناسبت روز شعر و ادب فارسی». تبیان، ۲۸/۶/۱۳۸۷.

منابــع

۱.فنون بلاغت و صناعات ادبی، علامه جلال‌الدین همایی، نشر هما، ویرایش اوّل، چاپ سی‌ویکم،

۲.آرایه‌های ادبی (قالب‌های شعر ، بیان و بدیع) ، کتاب سال سوم آموزش متوسطه ، شاخه نظری (رشته ادبیات و علوم انسانی) ، مولف : دکتر روح‌الله هادی

 بخوان و حفظ کن ؛

درکتاب چار فصل زندگی صفحه ها پشت سر هم می روند
هریک از این صفحه ها ، یک لحظه اند
لحظه ها با شادی و غم می روند
 آفتاب و ماه ، یک خط در میان گاه پیدا ، گاه پنهان می شوند
شادی و غم نیز هریک لحظه ای
بر سر این سفره مهمان می شوند
گاه اوج خنده ی ما گریه است گاه اوج گریه ی ما خنده است
گریه ، دل را آبیاری می کند
خنده یعنی اینکه دلها زنده است
زندگی ترکیب شادی با غم است دوست می دارم من این پیوند را
گرچه می گویند شادی بهتر است
دوست دارم گریه با لبخند را

قیصر امین پور

حکایت :

همه را می خواهم :

 سلطان محمود پیری ضعیف  را دید که پشتواره خار می کشد . بر او رحمش آمد  گفت :

«  ای پیر ، دو سه دینار  زر می خواهی  یا  درازگوشی یا دو سه گوسفند  یا باغی که به تو دهم  تا از این  زحمت خلاصی یابی »  .

پیر گفت : « زر بده تا در میان بندم و بر درازگوشی بنشینم و گوسفندان در پیش گیرم و به باغ بروم و به دولت تو  در باقی عمرآن جا بیاسایم «   .
سلطان را خوش آمد و فرمود چنان کردند .

برگزیده ای از رساله دلگشا ی عبید زاکانی

بخش نوشتاری

             بيست کلمه ی دارای ارزش املایی را ،  از متن درس انتخاب کنید و از روی هر کدام 2 بار بنویسید .

كلمه
تکرار
کلمه
تکرار
کلمه
تکرار
کلمه
تکرار

دانش زباني

    ·         عزيزم ، واج آرايي ابيات زير را با كشيدن خط زير آن ها مشخّص نما .

جان بي جمال ياران ميل چمن ندارد      هركس كه اين ندارد حقّا كه آن ندارد     حافظ

لبخند تو خلاصه ي خوبي هاست      لختي بخند خنده ي گل زيباست     قيصر امين پور

خيزيد و خزآريد كه هنگام خزان است     باد خنـك از جـانب خـوارزم وزان اسـت     منوچهری دامغانی

هنوز زین همه نقاش ماه و اختر نیست      شبیه سازتر از اشگ من ثریا را       شهريار

    ·         براي كلمه هاي زير ، سه كلمه ي هم پايان بسازيد .

بادام = (                  ) ، (                 ) ، (                )    سو = (       ) ، (       ) ، (       )

خاك = (                 ) ، (               ) ، (                  )   نان = (           ) ، (                ) ، (            )

    ·         با عوض كردن جاي نقطه ، يا افزودن نقطه سه كلمه ي جديد بساز .

بابك = (          ) ، (            ) ، (           )        بن = (       ) ، (       ) ، (       )

    ·         مصراع زير را با سليقه ي خودت و افزودن يك مصراع كامل كن .

براي منتظر ماندن ، يك بهانه كافيست       ............................................................

    ·         مراسم شب يلدا را به سليقه ي خودت بكش و آن را در يك بند توصيف كن .

نگارش

    يكي از ويژگي هاي زير را درمورد فرهنگ بومي و محلّي منطقه ي زندگيت انتخاب و راجع به آن ، 8 سطر توضيح بده .        

نوع لباس پوشيدن □   غذاها □     بازي ها □    لالايي ها □     مثل ها □     اماكن تاريخي □

برگزاري مراسم هاي مهم مثل عزاداري براي امام حسين ( ع ) و ... □

يكي از ويژگي هاي زير را درمورد فرهنگ بومي و محلّي منطقه ي زندگيت انتخاب و راجع به آن ، 8 سطر توضيح بده .  



پیشنهادات و انتقادات خود را بیان کنید
نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی
| کانال تلگرام معلم یار (ویژه ی سال تحصیلی 97-96)